marți, 18 decembrie 2007

Hotii de primavara

Un filozof antic cerea drept plata elevilor sai o parte din castigurile pe care acestia le vor avea folosind invatatura sa. Iata ca visul lui Protagoras s-a implinit. Invatatorii contemporani sunt platiti din impozitele contribuabililor, adica dintr-o parte a castigurilor elevilor lor. Iar daca aceasta parte se dovedeste a fi, valoric, insuficienta, profesorii nostri nu isi spun ca invatatura lor a fost gresita, ci ca partea din castiguri care li se ofera este prea mica. Dar privind la cum traiesc elevii insisi - saraci si dezorientati, neajutorati de cunostintele lor de fizica atomica, matematici superioare sau genetica - este mai mult decat evident ca profesorii gresesc - educatia lor produce inflatie de invatati si penurie de intelepti.

Sistemul de invatamant, "Sistemul", pe scurt, asa cum le place ministrilor si inspectorilor sa se refere la el, ar trebui sa pregateasca romanii de maine, adica pe aceia care sa se potriveasca profesional planurilor de dezvoltare pe termen lung ale tarii, iar in paralel sa le fie inoculate valorile noastre traditionale modulate, desigur, de exigentele Uniunii Europene si, in general, ale globalizarii. Sistemul ar trebui sa aiba niste obiective sociale mai curand decat unele strict tehnice, cum le are acuma si pe care, oricum, nu si le indeplineste. Si, spre exemplificare, as intreba aici daca are Romania nevoie ca de aer de cetateni care sa stie capitala Ugandei sau are nevoie de cetateni corecti, perseverenti, exigenti cu ei insisi si cu ceilalti, muncitori si adaptabili. Atunci cand spunem despre cineva ca "nu are educatie" nu ne gandim ca el nu stie sa mulga oile, sa monteze o chiuveta sau sa exploateze un ERP. Adica, prin "lipsa de educatie" nu intelegem ca omul respectiv nu stie sa isi faca meseria, ci ca nu are anumite virtuti pe care ne asteptam sa le aiba, ca nu este onest bunaoara, ca nu respecta opiniile celorlalti sau ca isi foloseste averea sau puterea sprea a-i jigni sau a-i umili pe semenii sai. Chiar asa, intr-o lume in care bogat poate deveni oricine si, sa recunoastem, influenta oamenilor bogati asupra mersului societatii este mai mare decat a celorlalti, cum ne pregatim noi tinerii sa fie bogati, sa faca fata puterii si tentatiilor pe care banii ti le aduc? Altfel, ciobanii cu Maybach si ciocoii cu peretii tapisati cu tablouri de colectie primite spaga vor deveni reprezentativi pentru Romania. Ma intreb, deci, ce face scoala romaneasca pentru a promova o astfel de educatie in primul rand? Cat timp nu vom face din invatamant o prioritate nationala, o adevarata religie, nu vom avea nici un viitor ca natiune si ca popor - riscam sa devenim culegatorul universal de capsuni. Si o vom face si cand omenirea va coloniza Luna sau Marte. Nimeni nu va veni sa finanteze invatamantul romanesc, nimeni nu va finanta cultura romaneasca, nimeni nu va finanta mentinerea identitatii noastre nationale daca nu o facem noi insine.

Invatamantul nostru nu este un invatamant suplu, care sa asigure dezvoltarea personalitatii si educatiei copilului in pas cu dezvoltarea lui fizica, naturala. Sistemul nu pune accentul pe crearea unui ambient educational in care in primul rand buna organizare a scolii, a activitatilor scolare, corecta desfasurare a examenelor si concursurilor, prestanta si prestatia profesorilor sa constituie exemple care sa modeleze comportamentul viitor al copiilor. Sistemul ne ia copiii de mici, de la varsta de 3 ani, si ni-i returneaza dupa Bacalaureat, la 18 ani, inalti, frumosi si bine proportionati. Insa educatia lor nu pastreza deloc pasul cu aspectul lor fizic. Sub aspect educational ei ne sunt dati inapoi cu un creier diform, acelasi creier de copil, insa gras, urat si balcaz, indopat si suprasaturat de cunostinte enciclopedice dar fara pic de viziune si intelepciune in a le folosi, cu gandirea si creativitatea schilodite si osificate, orfan de stramosi si traditie, fara principii si fara valori morale pe care sa le inteleaga, sa le accepte ca fiind ale sale, sa le respecte si sa le raspandeasca in jurul sau. Cand termina liceul, adolescentii nostri viseaza sa stapaneasca trei sau patru sute de cai putere ai unei masini sport, dar sunt incapabili sa-si stapaneasca propriile vicii sau pornirile violente. Copiii nostri ies din scoala cu dispret pentru munca si cu respect nemarginit pentru ciupeala, ies mutilati de credinta ca ei sunt foarte buni insa invidia ii impiedica pe ceilalti sa le recunoasca meritele. Desigur, este bine sa fim increzatori in fortele noastre, in faptul ca suntem buni si ca putem deveni cei mai buni, insa trebuie sa fim constienti si de faptul ca acela care isi spune "eu sunt cel mai bun" trebuie sa dovedeasca in fiecare zi acest lucru.

Intr-o lume in care cei mai multi oameni au mai multa libertate decat pot intelege, asimila si decat pot sa transforme in bine pentru ei insisi si pentru societate, tinerii nostri ies din liceu cu o cultura hedonista in cel mai bun caz, dezvoltata haotic si fara nici un pic de indrumare, cu un cult al libertatii necircumscrise de nevoi sociale, de voluntariat, de traditii sau de aparteneta la o comunitate. Cei mai multi fug de responsabilitatile sociale cu celebrul adagiu "Sunt cetatean al lumii" si de cele individuale cu "Libertatea mea se termina acolo unde incepe cea a celorlalti", insa fara sa isi asume responsabilitati pentru problemele lumii si observand cu greu pe cel de langa el, mai ales daca acesta este in suferinta.

Si, pentru ca tot am inceput cu un exemplu din lumea antica, sa terminam cu ceea ce spuneau grecii antici despre cei care strica sau distrug tanara generatie. Spuneau ca fapta lor se aseamana cu a aceluia care ar fura primavara dintre anotimpurile unui an.

10 comentarii:

  1. Foarte bun articolul! Felicitari! Am vazut si eu ca se doreste modificarea Legii invatamantului. Dar nu am inteles de ce. De ce nu e bun invatamantul vechi (eu stiu ce e bun, dar nu am vazut justificarea guvernantilor). E aduce bun sistemul nou si mai ales DE CE e bun pentru noi acest sistem ce urmeaza a fi validat si nu altul. Nu am inteles de ce se adopta Legi sau ordonante (ce-or fi) care modifica limba romana (care e a romanilor si pentru romani) cu scopul de a fi mai usor de invatat de catre altii. In fond, sunt multi straini care au invatat limba romana si se descurca, nu vad care e problema! Sa fie oare vreun copil al vreunui ministru depunctat la limba romana ca a scris "niciun", "nicio" sau "intradevar" in loc de binecunoscutele forme ale acestor sintagme, aidoma legii care a aparut sa-l apere pe "drogat"? (Ion Ion T.)

    RăspundețiȘtergere
  2. Reforma invatamantului, in loc sa reformeze sistemul de invatamant, este un amalgam de prevederi sociale si avantaje materiale pentru profesori si copiii lor si pentru birocratii din inspectorate si ministere(sporuri, tabere, gratuitati, pensii). Si asta fara ca macar sa se faca o legatura intre aceste avantaje si rezultatele lor profesionale, ci doar pe baza de vechime. Ce legatura are sporul de lucru la calculator cu reforma invatamantului, nu stiu. Iar daca exista un inconvenient pentru persoanele care lucreaza mai mult de 70% din timp la calculator, acest inconvenient exista pentru toti, nu doar pentru angajatii Ministerului Educatiei.

    Eu cred ca legea de reformare a sistemului de invatamant trebuie separata de cea de salarizare si de finantare, care poate fi discutata separat. Amestecarea lucrurilor face ca discutiile despre reforma sa se axeze in principal pe bani, salarii si avantaje, nu pe o constructie institutionala eficienta si care sa pregateasca absolventii pentru economia acutala si viitoare, nu pentru cea de acum 20-30 de ani. Dupa ce creionam un nou sistem de invatamant(eficient si modern), discutam si despre finantarea sa, insa neaparat legand alocarea banilor de rezultatele obtinute.

    RăspundețiȘtergere
  3. Din pacate nu sunt foarte in tema cu noul sistem ce se doreste a fi implementat. Am aflat doar ceea ce deja am specificat in primul comentariu plus inca (,) cateva chestiuni (ex: obligativitatea scolarizarii de la varsta de 3 ani) care, insa, nu ajung ca sa pot emite o parere mai obiectiva. Oricum, nici cu inceperea scolarizarii de la 3 ani nu sunt de acord. SAU, de fapt, eu nici nu inteleg ce vor sa spuna cu asta. Pentru ca cu siguranta nu-i vor putea invata pe copii sa scrie inca de la aceasta varsta. Sau au asignat si anii de gradinita anilor de scoala? Daca ai un link catre un articol care explica mai in detaliu "reformele" ce se doresc a fi implementate in invataman ar fi super :)

    RăspundețiȘtergere
  4. http://edu.presidency.ro/cv/raport.pdf
    http://www.hotnews.ro/actualitate/esential/articol_2105785/statutul_cadrului_didactic_profesorii_cercetatori_concediu_luni_fiecare_este_interzisa_filmarea_profesorului.htm
    http://www.hotnews.ro/actualitate/esential/articol_2104806/legea_invatamantului_superior__studentii_dau_note_profesorilor__rectorii____greu_de_schimbat.htm
    http://www.hotnews.ro/actualitate/articol_2104420/invatamantul_preuniversitar__15_ani_de_scoala_obligatorie.htm

    RăspundețiȘtergere
  5. Invatamantul romanesc a decazut dupa anul 1990. Singurul lucru ce trebuia schimbat era Istoria Romaniei. Acum unele din orele de lb.romana, istorie, geografie si matematica au fost inlocuite de tot felul de "tehnologii"si "optionale". Cred ca interesul este eliminarea romanilor de la olimpiadele internationale, ca prea ne-am luat-o in cap si am castigat pana si la limba engleza.Din punctul meu de vedere, singura materie ce se impunea a fi introdusa in programa scolara (actulmente sub denumirea pompoasa "arie curriculara"-ciudat:unii tin de limba lor materna si noi o inlocuim cu tot felul de surogate) este informatica.In ceea ce priveste modificarea ortografiei limbii romane pt. a fi invatata mai usor, mi se pare o propunere facuta, mai degraba, de un ministru sau secretar de stat ungur, ca lor le sta romana in gat si abia"stie sa vorbeste romaneste"Unde s-a mai pomenit sa se renunte la scrierea cu consoane duble sau la scrierea cuvintelor asa cum se pronunta pentru a fi invatata limba mai In Germania? In Itaia? Ca eu inca nu am cunostinta despre asa ceva.

    RăspundețiȘtergere
  6. @daria: in primul rand multumesc pentru vizita. referitor la subiect: asa cum spuneam si in text, invatamantul nostru produce multi invatati si putini intelepti. Adica indoapa elevii cu multe cunostinte, se vrea creearea unei culturi generale enciclopedice, insa copiii nu sunt invatati cum sa foloseasca eficient si in mod practic aaceste cunostinte. Si nici timp pentru asta nu ar mai fi pentru ca programa este foarte aglomerata(6-7 ore pe zi + teme + meditatii + activitati extrascolare este FOARTE mult pentru un copil care trebuie sa-si mai si traiasca copilaria). Ar trebui, in opinia mea, sa se simplifice mult programa, sa se puna mai mult accent pe latura practica a invatamantului. Te-as intreba cati dintre noi folosim in meseria noastra integralele din clasa a XII-a? Iar cei care le folosesc puteau foarte bine sa le invete intensiv(caci cu siguranta sunt foarte capabili) in primul an de facultate. Cat despre olimpici(copiii mei sunt toti olimpici) pot sa-ti spun ca nu au nici o legatura cu sistemul de invatatmat. Ei sunt rodul propriilor lor eforturi extrascolare si ale unor profesori sufletisti sau meditatori. Sistemul nostru de invatatmant(asa cum functioneaza el) produce nulitati. Caci ce altceva ar putea produce un sistem care prin, prin modul de desfasurare, incurajeaza copiatul si spaga la examene?

    RăspundețiȘtergere
  7. Nu am avut rabdare sa citesc toate linkurile si mai ales tot pdf-ul. Totusi, observ ca, cel putin teoretic, unele lucruri sunt bune: ex: se scoate examenul de capacitate care nu are absolut nici o relevanta, si se introduce un examen la finalul ciclului obligatoriu de 12 sau 13 ani care sa nu mai ateste cat de bun e elevul (si nici nu conteaza prea mult la cum a fost el conceput - BAC-ul e si el o prostie si e irelevant pentru OM/scolar/absolvent). Nu am avut rabdare sa citesc sa vad, in lipsa BAC-ului ca si evaluare personala cum se va face intrarea la facultate si cum se va face intrarea la liceu, scotandu-se capacitatea (probabil va fi tot examen, asa cum era pe vremea mea).

    RăspundețiȘtergere
  8. Iata cm sunt cheltuiti si putinii bani care mai sunt prin invatamantul nostru:
    http://www.evz.ro/article.php?artid=337055
    _____________________________________
    Scoala cu clasele I-IV din satul Marasti, comuna bacauana Filipeni, are in curte o toaleta, care a costat pana acum nu mai putin de 200.000 de lei, adica peste 50.000 de dolari. Scoala are 51 de elevi si trei cadre didactice, care nu se pot bucura deocamdata de beneficiile constructiei, fiindca nu s-a facut receptia.
    .......................
    Grupul sanitar are trei cabine pentru baieti, noua pentru fete si un compartiment comun pentru cadrele didactice si copiii cu handicap locomotor.
    .......................
    „Pe perioada verii nu este suficienta apa din cauza secetei, iar pe timp de iarna nu il putem folosi, pentru ca nu este sursa de caldura si ingheata instalatia. Il tin inchis, ca altfel imi fura din instalatii“, ne-a declarat invatatorul Neculai Nastase, care este si consilier local. Contractul incheiat de Primaria Filipeni cu constructorul, firma TitiConst SRL, stipuleaza ca, pentru a deveni functionala, toaleta ar mai avea nevoie de investitii de inca 50.000 de dolari.
    .........................
    „Noi n-am fi fost de acord sa facem veceul, mai ales daca stiam ca pierdem si clasele de gimnaziu“, a declarat Vasile Banu, primarul comunei.
    .........................
    „A fost un proiect pentru invatamant rural care trebuia sa fie finantat prin Banca Mondiala. In 2006 n-au mai fost fonduri de la Banca Mondiala si s-au alocat de la Ministerul Educatiei“, explica Viorel Marin, de la Serviciul Investitii al ISJ Bacau.
    „Probabil ca s-a dorit sa cheltuim banii, daca tot ii aveam. Cu siguranta ca pentru asta responsabil se poate face Consiliul de Administratie al Inspectoratului. Eu am avut insa o echipa care a lucrat, care cunostea situatia, cererile scolilor“, a spus si Radu Ababei, inspector scolar general la momentul semnarii contractelor.
    _____________________________________

    RăspundețiȘtergere
  9. Groaznic! Oare ce "veceuri" or facut aia acolo sa coste 100.000 de dolari? :-?

    RăspundețiȘtergere
  10. In timp ce la noi profesorii vor salarii mai mari si ameninta cu greva, iar banii se duc in veceuri, altii sunt mai destepti si stiu unde sa investeasca. Sa asteptam ca si elevii de mai jos sa ameninte cu greva cerand majorarea indemnizatiilor. :)

    ---http://www.evz.ro/article.php?artid=338507----
    Elevii americani care au rezultate slabe la invatatura sunt incurajati sa mearga la ore de pregatire suplimentare, organizate de profesorii din scoli, de unde sa plece nu numai cu lectia invatata, ci si cu bani in buzunar.

    Doua scoli din statul american Georgia folosesc aceasta metoda recompensatorie, sperand ca in acest fel elevii mediocri vor fi motivati sa se prezinte la cursuri si sa inregistreze rezultate mai bune. Proiectul, finantat de o fundatie privata, a fost lansat marti cu titlu experimental.

    „Elevii au fost entuziasmati. Au fost toti prezenti la cursuri”, a declarat, pentru AFP, Mike Robinson, directorul Liceului Creekside Hide, din Fairburn, in apropiere de Atlanta. Peste 40 de elevi de la acest liceu si de la un colegiu din apropiere au fost selectionati sa mearga la cursuri suplimentare de matematica si stiinte, din cauza rezultatelor lor slabe, ei urmand sa primeasca 8 dolari pentru fiecare ora de prezenta la cursuri. Ei au posibilitatea de a urma cursurile de doua ori pe saptamana, in sedinte de cate doua ore.

    Directorul liceului crede ca numai o astfel de metoda „creativa” va trezi interesul elevilor codasi. El a mai spus ca, daca la sfarsitul celor 15 saptamani de curs, elevii vor obtine rezultate bune sau foarte bune, vor mai incasa un bonus de 125 de dolari.
    ---------------------------

    RăspundețiȘtergere