sâmbătă, 26 aprilie 2008

Hristos a inviat !


In Noul Testament avem doua exemple de inviere: a lui Lazar si a lui Iisus. Dar in timp ce Lazar a murit ca orice este viu pe Pamant si a inviat in casa lui, spre tristetea si, apoi, bucuria apropiatilor sai, Iisus a murit infaptuind un destin, spre iertarea pacatelor lumii, si a inviat in sufletele tuturor celor care-l primesc, spre bucuria Lui si a noastra, spre a da o pilda de traire crestina tuturor celor care vor fi voit sa-l urmeze.

Dupa vreo trei saptamani de absenta, ma intorceam noaptea in tara cu avionul si priveam spre ciorchinele de puncte de lumina care erau orasele la mii de metri sub avion. Mi-am zis ca, intr-unul din acele puncte de lumina, cineva(sotia si copiii) ma asteapta si ma doreste si, parca dintr-o data, oboseala s-a topit si o bucurie calda si linistitoare m-a cuprins. Si m-am gandit: Doamne, ce bucurie trebuie sa ai Tu daca nu doi-trei, ci milioane si sute de milioane de oameni te asteapta si te vor in sufletele lor.

Deci, daca nu iepurasul, ci Dumnezeu este cel pe care Il asteptam si Il dorim, in zilele acestea ca si in toate zilele, sa fim siguri ca El nu este altceva decat iubire si bucurie. Sa ne bucuram si noi si sa-i iubim deopotriva atat pe cei mai slabi, cat si pe cei mai puternici decat noi.

Daca jertfa lui Iisus ne va face sa uitam macar pentru cateva ore de ofertele de Paste, de gratar si de stufat, de vin, oua sau recuperarea zilelor libere, atunci mai avem o licarire de speranta, macar cat lumanarea de Paste intr-o mare de intuneric.

Hristos a inviat!

Romanian/Greek Orthodox Byzantine Chant - Hristos Anesti


Virgil Popescu - "Hristos a inviat"

3 comentarii:

  1. Frumos articolul. Subiectul poate fi dezbatut si mai profund. Imi pare rau ca nu exista provocare.

    RăspundețiȘtergere
  2. Reiau aici tema dintr-un raspuns oferit de mine pe un alt forum.

    Eu cred ca discutiile publice pe teme religioase nu sunt deloc productive, insa de aici si pana la a recurge la "natura"(din prea multa sfiosenie :) ) ca autoritate suprema in materie de spirit este multa distanta. Cred ca fiecare dintre noi, cei care credem in Dumnezeu si in faptul ca suntem creatia Lui, avem datoria sa recunoastem public acest lucru, nu sa o dam "cotita", atunci cand vine vorba...
    Dar, odata recunoscuta existenta lui Dumnezeu, a unui creator al nostru, lucrurile se simplifica mult, viata ne devine mai clara. Pentru ca, automat:

    - BINELE devine ceea ce ne apropie de EL, iar

    - RAUL ceea ce ne departeaza de EL si ne apropie de "natura"

    - devine clar, avand un Creator, ca DATORIA(fata de EL) este principala valoare a omului, nu libertatea fara limite care tinde sa ia locul acestei datorii

    - stiinta nu este decat efortul omului de a descoperi cum a creat Dumnezeu lume
    ---- o contradictie mare se naste aici intre cuprinderea intr-un model matematic si prezumtia de predictibilitate [aproape] absoluta a lumii materiale, asa cum omul si-o reprezinta, si pretentia sa ca lumea valorilor spirituale sa nu aiba nici o ierarhie si ca fiecare [persoana sau minoritate] sa-si stabileasca propriile valori morale pe care sa le impuna majoritatii de dragul unei corectitudini politice agresive

    - A FI este mult mai important decat A AVEA.
    ---- Aceste verbe nu reprezinta decat sensul, primul, si contrasensul, ultimul, caii celei corecte. Inutil sa mai spun cat de aglomarat este contrasensul. :)

    - traditia este suma acelor obiceiuri despre care "cei vechi" considerau ca ii apropie de Dumnezeu, iar casatoria(de exepmlu) este parte a acestei traditii.

    RăspundețiȘtergere
  3. In mare sunt de acord cu tine. Ma pune insa pe ganduri formularea ta: "traditia este suma acelor obiceiuri despre care "cei vechi" considerau ca ii apropie de Dumnezeu, iar casatoria(de exepmlu) este parte a acestei traditii.". De aici incolo ar trebui discutat daca traditia isi are locul/rostul in viata crestinului, iar daca da, trebuie vazut daca traditiile pe care noi le evaluam ca si crestine sunt cu adevarat crestine. Personal, nu sunt convins ca tot ceea ce numim traditie crestina are radacini crestine sau scopuri crestine. Iar in ceea ce priveste castaoria, as fi dezamagit sa aflou ca "crestinii" regurc la aceasta din simplul fapt ca este o traditie (crestina). Dincolo de traditie (care nu se mai poarta din cate vad), casatoria are un rol mult mai complex in viata omului si se face (in mod normal) din cu totul alte motive. Dar deja subiectul este "fumat" de noi pe Garbo :)

    RăspundețiȘtergere